reklama
reklamareklama
Dziś jest wtorek, 17 marca. Imieniny Patryka, Zbigniewa, Gertrudy.
4℃
(zachmurzenie duże). Zobacz prognozę pogody

Awantura w Białym Domu. Komentarz posła Arkadiusza Sikory

Aktualności3.03.2025 o 07:00Komentarzy: 43
Oleśniczanin i poseł Arkadiusz Sikora z Nowej Lewicy skomentował awanturę, do jakiej doszło niedawno w Białym Domu.



***

Wielka Gra w Waszyngtonie o rozpad Rosji
(komentarz inny niż wszystkie)

Negocjacje pokojowe między Trumpem, J.D.Vancem a Zełenskim zakończyły się spektakularną, niewidzianą do tej pory awanturą w Gabinecie Owalnym w Białym Domu.
Skończyły się tak, bo od samego początku tak miały się zakończyć. Negocjacje prowadzone przed kamerami nigdy nie kończą się sukcesem. Pamiętamy podobne negocjacje Kaczyńskiego i Tuska w sprawie utworzenia wspólnego rządu w 2005 roku. To był spektakl, który miał udowodnić widzom, że nie warto tworzyć wspólnego rządu PO i PiS - i tak też się stało. Ostatecznie rząd PO PiS nie powstał.

Podobnie wyglądały rozmowy między USA a Ukrainą.

Propozycja przedstawiona przez Trumpa Ukrainie od samego początku była upokarzająca dla Ukrainy i zmuszająca ją do bezwarunkowej kapitulacji. Na to nie mógł zgodzić się Zełeński a także bezpardonowo sponiewierana w Monachium przez Wanca Europa.

Stawkę "Wielkiej Gry" między zdaniami ujawnił D. Trump mówiąc do Zełenskiego: "Igrasz z III wojną światową".

Dlaczego Trump to powiedział?

Otóż - kontynuacja wojny z Rosją doprowadzi w ciągu najbliższego roku do załamania rosyjskiej gospodarki - o czym niedawno powiedziała szefowa banku Rosji Elvira Nabiullina. To spowodowałoby rozpad Rosji, podobny do rozpadu ZSRR. Nie wiadomo, jak na taką kolej rzeczy zareaguje Putin, który dysponuje przecież głowicami jądrowymi - tego boi się Trump. Boi się też konsekwencji tych działań, a więc wzmocnienia Chin i Europy.

Dlatego Trump i Putin, za wszelką cenę chcą szybkiego zakończenia wojny.

Karty Europy i Zełenskiego.

Podczas debaty Trump zwrócił się do Zełenskiego - "nie masz żadnych kart". Otóż przywódca USA się bardzo mylił.

Ukraina ma 1 mln żołnierzy na polu bitwy, wyposażonych przez broń i amunicję jeszcze przez administrację Bidena. To wystarczy na rok wojny. Nawet bez bieżącej pomocy USA.
Europa wciąż ma zablokowane środki rosyjskie na kontach europejskich banków. To kwota ok. 230 mld euro. (dla porównania - 3 lata wojny pochłonęło ok. 400 mld euro) - to wielki atut Europy i Ukrainy. I co najważniejsze. Ukraina posiada ogromne zasoby minerałów ziem rzadkich, których USA nie może oddać Rosji. A tak by się stało w przypadku przegranej Ukrainy.

Trump o tym wie i dlatego tak nerwowo od kilku dni się zachowuje.

Kto skorzysta na przedłużeniu wojny Ukrainy z Rosją, a kto na tym straci?

Zyskujący:
Europa, rękami ukraińców doprowadzi do wykrwawiania i osłabiania Rosji. To spowoduje dostęp do tanich surowców z Rosji tak potrzebnych dzisiejszej gospodarce europejskiej - zwłaszcza niemieckiej na wiele lat. Chiny, którym na rękę jest słaba, a może nawet pokonana Rosja. Japonia, która czeka na Kuryle oraz Turcja, która marzy o kontroli wód morza Czarnego. I oczywiście Ukraina, która dzisiaj nie ma nic już do stracenia.

Straci oczywiście Rosja, która potrzebuje pokoju natychmiast. Gospodarka przestawiona na tryb wojenny obliczona jest na maksimum rok funkcjonowania. Straci także Trump i USA, które w wypadku rozpadu bądź słabej Rosji tracą partnera w wydaje się nieuniknionej konfrontacji z Chinami. Traci przede wszystkim Trump osobiście, który miał jak sam mówił zakończyć wojnę w 24 godziny. Dzisiaj jego ego bardzo na tym cierpi. A zainwestowane przez USA środki w wielką grę na Ukrainie bezpowrotnie przepadną....

Arkadiusz Sikora

***

rd

Podziel się tym artykułem na Facebooku

reklama
reklamareklamareklamareklama

Skomentuj

Osoba komentująca oświadcza, że nie będzie publikować treści o charakterze bezprawnym i tym samym akceptuje regulamin. Komentarze internautów nie muszą być zgodne z poglądami redakcji.
Podpis:

Komentarze (43)

Urodzony 4.03.2025 o 19:22

@zw Tak tak. Masz rację.;)

Zgłoś
zw-kowalski4.03.2025 o 13:58

Do @urodzony ... Poprawiłem swój wpis. Za błędy gramatyczne przepraszam "Moim kultowym filmem jest "Pan życia i śmierci". Tam jest pokazana mentalność Ukraińców. Ja nie czuję żadnego zagrożenia ze strony Rosji. Natomiast widzę ile na tej wojnie straciła przede wszystkim Europa. Każdy mieszkaniec poniósł koszty chęci wzbogacenia się wielkich właścicieli ropy , gazu czy energii i węgla kamiennego. Rosja w liczbie około 140 mln ponoś mniejsze koszty jak 500 mln Europa na skutek inflacji. Putin wpędził Polskę w wyścig zbrojeń. Polska zamiast wydawać kasę na edukację i służbę zdrowia to wydaje kasę kupowanie zabawek dla kasty wojskowych. Menzen to fajnie ujął. UE nie może sobie poradzić z pontonami uchodźców a chce sobie poradzić z Rosją. " Do twojego wpisu z 13:47 dodam tylko jedno. Pomagać należy ale mądrze. Nie można z siebie robić idioty i naiwniaka. Sami wojskowi część swojego wyposażenia sprzedała zorganizowanym grupom przestępczym. A później Żeleński jak żebrał w Izraelu powiedział " Sam jestem Żydem i nie rozumiem was". Żeleński zrobił się bezczelny w swoich żądaniach. Udzielona pomoc zobowiązuje. A ten cham powiedział "Kwestia Wołynia to wewnętrzna sprawa Polski".

Zgłoś
Urodzony4.03.2025 o 13:47

@zw. Dobrze to ująłeś.Putin wpędził. Nie czujesz zagrożenia? To chyba drugie obatelstwo rosyjskie ;).Mencen? Polski Odpowiednik tych dwoje co światem chcą władać. :) Nic nie przemöwi do mnie .Oprócz pani z przedszkola.Która mówiła,że słabszym trzeba pomagać ;) Pozdrawiam.

Zgłoś
zw-kowalski4.03.2025 o 11:23

Do @urodzony ... Mion kultowym filmem jest Pan życia i śmierci. Tam jest pokazana mentalność Ukraińców. Ja nie czuje żadnego zagrożenia ze strony Rosji. Natomiast widzę ile na tej wojnie straciła przede wszystkim Europa. Każdy mieszkaniec poniósł koszty chcecie wzbogacenia się wielkich właścicieli ropy , gazu czy energii i węgla kamiennego. Rosja w liczbie około 140 mln ponoś mniejsze koszty jak 500 mln Europa na skutek inflacji. Putin wpędził Polskę w wyścig zbrojeń. Polska zamiast wydawać kasę na edukację i służbę zdrowia to wydaje kasę kupowanie zabawek dla kasty wojskowych. Menzen to fajnie ujął. UE nie może sobie poradzić z pontonami uchodźców a chce sobie poradzić z Rosją.

Zgłoś
Urodzony w...4.03.2025 o 10:38

@zw-kowalski. Masz rację. Zdrowe młode byczki to tchórze.Gdy tylko sytuacja się nadarzyła-uciekli.Te miliardy o których piszesz to nie wiadomo czy tylko rozkradli.Pewnie lwia część poszła na obronę Ukrainy.Że oni jak łukaszenkowcy i putinowcy(trochę mniej) złodziejowaci to prawda.Ale jednak bronią się przed najeźdźcą.Zaświadczam Kowalski,że każdy dolar.Nawet ten sprzeniewierzony.Jest wart twojego spokoju.Byś mógł swoje mądrości pod każdym postem uwypuklać. I nie wiem czy zauważyłeś ale to co się dzieje na świecie.To pełzająca wojna.Im dłużej Ukraina przytrzyma Putina.Tym dłużej ty będziesz mógł komentować.A do tego czasu miejmy nadzieję,że możni tego świata.Pójdą po rozum do głowy i nagle świat stanie się lepszy.Inaczej dziadku (jak piszesz) i ty w kamasze pójdziesz ze mną;)Slava Ukrainie!

Zgłoś
zw-kowalski4.03.2025 o 08:07

Do @urodzony. To może najpierw Żelenski rozliczy się z udzielonego wsparcia ? Gdzie zginęły miliardy dolarów ? Przecież Żeleński uważa , że pomoc to nie pożyczka ? Wyjaśnij dlaczego ponad 116 tysięcy żołnierzy zdezerterowało? To może ja dziadek mam walczyć a zdrowe byczki z Ukrainy będą się rozbijały po Europie ? Ukrainy już nie ma . Jest tylko teren między Polska, Białorusią a Rosjay.

Zgłoś
Urodzony w zbytowy4.03.2025 o 06:51

Do wszystkich negujących komika! Wy nie wiem jak was nazwać! Wy małe rozumki! Wy nie patrioci! Spróbujcie postawić się tak na niby w jego miejscu! Czy nie zrobił byś jeden z drugim dla ojczyzny wszystkiego!? Nawet głupka z siebie by chronić swoich braci i siostry! O czym wy pojeby piszecie te "dejusej".Ludzie bez empatii! Tramp i Putin to bandyci! A swój ze swoim język znajdzie.Czego jeszcze nie rozumiecie boże baranki!?To kłamcy z jednego kapelusza wyjęci! Dzielna Ukraino. Polska z wami! Przeciw niesprawiedliwości!

Zgłoś
zw-kowalski4.03.2025 o 00:47

Pimpus. Taka sytuacja nie jest na ten moment możliwa. I raczej nigdy do tego nie dojdzie.

Zgłoś
Pimpuś 3.03.2025 o 21:40

Wojna powinna się zakończyć dopiero wtedy kiedy Putin wycofa swoje ostatnie wojska z Donbasu i Krymu, opuści te tereny i przestanie rościć sobie do nich prawa i pretensje, do tego czasu Ukraina powinna być dozbrajana i finansowana przez USA, NATO i UE

Zgłoś
obserwator3.03.2025 o 21:36

Czasem bywa tak, że kraje złożone z dwu lub większej liczby narodowości budują silne państwa, z którymi identyfikują się wszyscy jego obywatele np. Szwajcaria, Belgia czy USA, ale bywa też tak, że nie są w stanie zbudować jednego organizmu np. Ukraina czy kiedyś Jugosławia. Brak wewnętrznej zgody dotyczącej przyszłości przede wszystkim głównego kierunku współpracy gospodarczej czy zawierania strategicznych sojuszy militarnych doprowadziło do nieodwracalnego podziału Ukraińców, i w konsekwencji do majdanu, potem utraty Krymu, wojny domowej i w końcu do wojny. Dzisiaj wojnę może zatrzymać tylko USA, więc my także wyciągnijmy z tej sytuacji właściwe wnioski, aby się nie zagalopować w ocenie tego co się obecnie dzieje.

Zgłoś
Ostatnio dodane
Zobacz więcej
Wersja strony: stacjonarna / mobilna
PW Media © 2009-2026 @:
Nawigacja: Kontakt z redakcją i reklama / Regulamin / Polityka prywatności
MojaOlesnica.pl w mediach społecznościowych: Facebook / Instagram / YouTube