reklama
reklamareklama
Dziś jest wtorek, 13 maja. Imieniny Serwacego, Ofelii, Roberty.
16℃
(zachmurzenie małe). Zobacz prognozę pogody

Historyczne nagranie organisty z Oleśnicy [WIDEO]

Kultura19.04 o 09:21Komentarze Facebooka
Oleśniczanin Jan Surma zagrał historyczne utwory. Całość została uwieczniona kamerą.


źródło: yt / Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

* * *

W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego można odnaleźć swoiste muzyczne „perełki”. Do nich zaliczyć należy tabulatury organowe, które zawierają utwory o tematyce świeckiej (głównie tańce) oraz religijnej (przede wszystkim 5-głosowe opracowania melodii kościelnych). Na pierwszej stronie woluminu można odnaleźć herb Wrocławia, na którym widnieje napis: Senatus Populusque Wratislaviensis 1574, jednakże badania muzykologiczne wskazują na późniejszy okres powstawania kompozycji (XVII wiek). Całość jest sporządzona w zapisie tzw. tabulatury organowej niemieckiej nowszej (stosował ją czasami J. S. Bach, np. w manuskrypcie „Wir Christenleut” BWV 612).

Zapis odczytał wykonawca – Jan Surma – zauważając, iż w przypadku niektórych dzieł nie wszystkie głosy zostały zapisane przez skrybę; zapisywano jeden lub dwa głosy, choć nakazywano grać w fakturze 5-głosowej. Stąd wniosek, by „brakujące” głosy... improwizować. Jest to pierwsze publiczne zarejestrowanie tychże utworów, a także (prawdopodobnie) pierwsze od bliska 400 lat ich publiczne wykonanie we Wrocławiu. Aby przybliżyć autentyzm wykonania Jan Surma oparł się dodatkowo na instrukcjach registracji z 1628 roku dla organów Wilhelma Haupta z kościoła św. Elżbiety (ten temat stanowił ponadto fragment wykładu wygłoszonego w ramach Konferencji przez wykonawcę).

WYKONYWANE UTWORY WRAZ Z REGISTRACJĄ
Tabulatura organowa (BUWr Oddział Zbiorów Muzycznych, 60417 Muz.)
-Intrada [in C] - nr 86; Haupt-Manual: Trombet 8 Fuß, Flaute major 8 Fuß; Ober-Werck: Chalumeau 8 Fuß, Sedecima 1 Fuß
-Sarabanda [in C] - nr 130; Rück-Positiv: Quintadena 8 Fuß; Haupt-Manual: Flaute major 8 Fuß
-Balletta [in C] - nr 114; Haupt-Manual: Principal 8 Fuß; Ober-Werck: Principal 8 Fuß, Octave 4 Fuß
Tabulatura organowa (BUWr Oddział Zbiorów Muzycznych, 60418 Muz.)
-Ut laterna pedes sic me tua verba ou bernant - nr 6; Rück-Positiv: Flaute amabile 8 Fuß; Pedal: Super-Octave 4 Fuß

JAN SURMA (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu)
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów dr. hab. Piotra Rojka, prof. AMKL oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie teorii muzyki dr. hab. Tomasza Kienika, prof. AMKL. Umiejętności gry na organach - z zakresu interpretacji i improwizacji - doskonalił podczas kursów mistrzowskich, które prowadzili m. in. Thierry Escaich (Paris), Umberto Forni (Verona), Julian Gembalski (Katowice), Jean-Pierre Lecaudey (Avignon), Karol Mossakowski (Paris), Tomasz Adam Nowak (Detmold), czy Wolfgang Seifen (Berlin). Prowadzi działalność koncertową jako solista i kameralista. Wyniki badań naukowych prezentuje podczas konferencji o randze międzynarodowej czy ogólnopolskiej. Popularyzuje muzykę organową w swoim rodzinnym mieście - Oleśnicy, gdzie od 2010 roku posługuje jako organista - muzyk kościelny. W dorobku kompozytorskim i aranżerskim posiada ponad 100 utworów. Od 2022 roku jest wykładowcą w Katedrze Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej macierzystej uczelni, gdzie prowadzi zajęcia: organy, zespoły kameralne, literatura organowa. Jest ponadto nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu.

DATA I MIEJSCE NAGRANIA
28.02.2025 r., Bazylika pw. św. Elżbiety we Wrocławiu (kościół garnizonowy)

REALIZACJA NAGRANIA
Classical Sound Studio – Paweł Ożga
Kamery: Natalia Jakubowska, Paweł Ożga
Reżyseria dźwięku, montaż wideo: Paweł Ożga



******

Nagranie stanowi fragment koncertu towarzyszącego Międzynarodowej Konferencji Organowej i Organologicznej im. Ernsta Köhlera w dniu 28 lutego 2025 r. we Wrocławiu. Celem Konferencji było poszerzenie wiedzy na temat prac rekonstrukcyjnych organów Michaela Englera w Bazylice Mniejszej św. Elżbiety we Wrocławiu oraz śląskiej tradycji muzyki organowej, w tym twórczości Ernsta Köhlera, a także wzrost świadomości i dumy mieszkańców Dolnego Śląska ze śląskiego dziedzictwa kulturowego oraz ukazanie perspektyw tendencji i trendów w rekonstrukcjach instrumentów organowych na przyszłość.

Konferencja odbyła się w ramach realizacji projektu pt. "Quo vadis, musica? – pomiędzy misją a obowiązkiem w kontekście trzeciego tysiąclecia" dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

HONOROWY PATRONAT
JM Rektor AMKL we Wrocławiu – prof. dr hab. Krystian Kiełb

ORGANIZATORZY KONFERENCJI
Katedra Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej AMKL (kierownik – dr hab. Piotr Rojek, prof. AMKL)
Centrum Promocji i Organizacji Wydarzeń (kierownik – mgr Joanna Lenart)

KIEROWNICTWO NAUKOWE KONFERENCJI
dr hab. Piotr Rojek, prof. AMKL

SEKRETARZ KONFERENCJI
mgr Jan Surma

PARTNERZY PROJEKTU
Bazylika Mniejsza pw. św. Elżbiety we Wrocławiu
Urząd Miejski Wrocławia

* * *

rd

Podziel się tym artykułem na Facebooku

reklama
reklamareklamareklamareklamareklamareklama

Komentarze Facebooka

Ostatnio dodane
Zobacz więcej
Wersja strony: stacjonarna / mobilna
PW Media © 2009-2025 @:
Nawigacja: Kontakt z redakcją i reklama / Regulamin / Polityka prywatności
MojaOlesnica.pl w mediach społecznościowych: Facebook / Instagram / YouTube