reklama
reklamareklamareklamareklamareklama
Dziś jest sobota, 8 sierpnia. Imieniny Cyriaka, Emiliana, Sylwiusza.
MojaOlesnica.pl na Facebooku

Uwaga na zmiany w ruchu drogowym!

Aktualności6.12.2019 o 10:00Komentarzy: 25
Dziś wchodzą w życie przepisy dotyczące "korytarza życia" oraz jazdy zgodnie z zasadą zamka błyskawicznego - tzw. jazdy na suwak



Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie.

Zgodnie z przyjętą zasadą kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia będzie szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda. Im szybciej kierujący pojazdami zrobią dla nich miejsce, tym większa szansa na uratowanie życia.

Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.

Nowe przepisy zabraniają również pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.

grafika przedstawiająca zasady tworzenia przez kierujących korytarza życia

Jazda na suwak

Przepisy dot. "jazdy na suwak” precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkodzie.

Zgodnie z nowymi przepisami (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy – Prawo o ruchu drogowym) w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.



Przepis art. 22 ust. 4a ustawy wskazuje, że w takiej wyjątkowej sytuacji drogowej kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu (mającym kontynuację) jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na pas sąsiedni, na którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Przywołany wyżej przepis należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości) jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe. Jednocześnie należy wskazać, że dla stosowania nowej zasady (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy — Prawo o ruchu drogowym) muszą zaistnieć jednocześnie dwa warunki:

* po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp.,

Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.

* po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.

Ustawodawca nową regulacją - przy zachowaniu powyższych warunków - daje niejako „gwarancję”, że kierowca na pasie ruchu, który się kończy, nie musi szukać wcześniej możliwości zmiany pasa ruchu, ponieważ dojeżdżając do samego końca zostanie płynnie wpuszczony na sąsiedni pas. Stosowanie naprzemiennej zasady zapewni równomierne kontynuowanie jazdy kierowcom z dwóch lub trzech pasów ruchu. Należy wyraźnie podkreślić, że przepis nie stanowi zalecenia, tylko wprost reguluje jakie obowiązki spoczywają na kierujących pojazdami. Mimo nowych regulacji nie można zapominać o tym, że kierujący zmieniający pas ruchu w takiej sytuacji nie został zwolniony z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności (art. 22 ust. 1 ustawy), dlatego też uwzględniając różne okoliczności, manewr zmiany pasa ruchu powinien być wykonany z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.

źródło: Policja

Podziel się tym artykułem na Facebooku

reklama
reklamareklama

Skomentuj

Osoba komentująca oświadcza, że nie będzie publikować treści o charakterze bezprawnym i tym samym akceptuje regulamin. Komentarze internautów nie muszą być zgodne z poglądami redakcji.
Podpis:

Komentarze (25)

Kierr10.12.2019 o 09:45

Czyli jazda srodkowym pasem to jazda wolno, wolniej, bardzo wolno.

Zgłoś
mad7.12.2019 o 20:39

Psikuta ma rację. Zasada jazdy na suwak obowiązuje tylko i wyłącznie w korkach i to wtedy, kiedy WSZYSTKIE pasy są zakorkowane

Zgłoś
Jan7.12.2019 o 17:32

Widziałem osobiście jak wyrywny z prawej oberwał zderzaki na krzyżówce Rataje przed mostem kolejowym leciał poboczem ciekawie będzie bo o poboczach nic nie piszą.

Zgłoś
Edek7.12.2019 o 17:27

z lewej na suwak dawno stosowałem ale z prawej strony to przesada raczej powinni uważać na zmiażdżenie i sami czekać na wpuszczenie do szeregu jak zwykle pseudo mądrale wymyślili głupoty

Zgłoś
ja7.12.2019 o 15:11

Przykład Mirków: jak wiele razy szeryfowie rozładowali korek? 0, słownie: zero. Co gorsze - tworzyli go na poprzednich skrzyżowaniach, blokując je.

Zgłoś
:]7.12.2019 o 10:50

Chłopcy, no to szykujcie kaskę na mandaty. Za którymś razem w końcu zrozumiecie i się nauczycie.

Zgłoś
Przykład Mirków7.12.2019 o 10:06

Nie ma co rozwijać, wystarczy zaobserwować przewężenie w Mirkowie i codzienne zmagania kierowców, średnio inteligentny człowiek to zauważy, a dla mniej inteligentnych; jak szybko rusza ciężarówka, jak wjedzie kierowca pomiędzy pojazdy jeżdżący ofensywnie a ostrożny lub niedoświadczony. Wiele razy w tym miejscu rozładowali korek kierowcy jeżdżący na szeryfa, i tak jest wszędzie gdzie dochodzi do takich sytuacji...

Zgłoś
Psikuta 7.12.2019 o 10:06

Nie Ambroży , ten przepis nie został stworzony dla spieszacych się cwaniaków. Auta na obu pasach muszą jechać z Taką samą prędkością inaczej zapanuje anarchia lewego pasa...

Zgłoś
Ambroży7.12.2019 o 09:57

@Psikuta - Ale właśnie w takiej sytuacji masz OBOWIĄZEK wpuścić kierowcę z lewego pasa na tzw. suwak.

Zgłoś
Psikuta 7.12.2019 o 09:54

Drodzy kierowcy, jazda na zamek może mieć miejsce dopiero wtedy jak na obu pasach stworzy się korek (Wszyscy Stoją )dopiero wtedy się zazębiamy. Jesli np w Mirkowie, prawym pasem jedzie sznur samochodów, lewy pas jest pusty i sprytny inaczej kierowca dojeżdża do końca lewego pasa z prędkością szybszą niż auta na prawym i będzie chciał się wcisnąć na prawy to wymusi pierwszeństwo...

Zgłoś
Ostatnio dodane
Zobacz więcej
Wersja strony: stacjonarna / mobilna
PW Media © 2009-2020. @:
Nawigacja: Kontakt z redakcją i reklama / Regulamin / Polityka prywatności
MojaOlesnica.pl w mediach społecznościowych: Facebook / Instagram / YouTube