reklama
reklamareklama
Dziś jest czwartek, 17 stycznia. Imieniny Antoniego, Jana, Sabiniana.
MojaOlesnica.pl na Facebooku

Rozmowy o numerze 112 z dziećmi

10.02.2018 o 10:00Komentarzy: 1Kategoria: Aktualności
W najbliższą niedzielę obchodzimy Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego 112 w ramach którego policjanci spotkali się z przedszkolakami.


Spotkanie z dziećmi / fot. Policja

CO TO JEST "112"? na ten temat oleśniccy policjanci rozmawiali z przedszkolakami. Wyjaśnili w jakich sytuacjach należy dzwonić, oraz o czym należy pamiętać.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112” został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r., w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).

Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, który służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer 112 można wybrać w telefonie bez karty SIM. Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112” jest bezpłatne.

Zgłoszenia kierowane na numer „112” są przyjmowane przez operatorów centrów powiadamiania ratunkowego. Ze względu na przyzwyczajenie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań alarmowych zachowane w Polsce zostały numery alarmowe:

997 - Policja,
998 - Straż Pożarna,
999 - Pogotowie Ratunkowe.

KIEDY DZWONIĆ NA "112"?

Numer „112” służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:

* pożary;
* wypadki drogowe;
* kradzieże;
* włamania;
* w przypadku użycia przemocy;
* nagłe omdlenia i utrata świadomości;
* poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie;
* przypadki porażenia prądem;
* rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję;
* inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

Osoba dzwoniąca na numer alarmowy „112” bez potrzeby i uzasadnienia, blokuje linię telefoniczną komuś, kto właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR.

JAK DZWONIĆ NA "112"

* miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń);
* jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru „112” powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobę będącą świadkiem danego zdarzenia;
* po wybraniu numeru „112” należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc * nie generuje kosztów dla zgłaszającego zdarzenie);
krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora CPR właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko;
* wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia;
* udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania;
* wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora;
nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu;
* jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112”;
* należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

CO ZROBI OPERATOR ODBIERAJĄCY POŁĄCZENIE NA NUMER ALARMOWY „112”?

* zapyta o rodzaj zdarzenia i miejsce zdarzenia;
wstępnie dokona oceny sytuacji i dokona weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia;
* poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie lokalizacji;
* jeśli zajdzie taka potrzeba, operator może połączyć osobę zgłaszającą zdarzenie bezpośrednio z dyspozytorem danej służby np.: z dyspozytorem medycznym.
* należy pamiętać, że w przypadku zagrożenia kilka osób może dzwonić jednocześnie na numer alarmowy „112”, zgłaszając to samo zdarzenie. Nie należy się irytować, kiedy operator dokona przyjęcia zgłoszenia i po dokonaniu weryfikacji oraz zadaniu jednego lub dwóch pytań, szybko zakończy rozmowę. Działanie
to ma na celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby.

sierż. szt. Aleksandra Pieprzycka, oficer prasowy KPP w Oleśnicy, źródło: www.112.gov.pl

reklama

Podziel się tym artykułem na Facebooku

reklama
reklamareklama
reklama
reklama

Skomentuj

Osoba komentująca oświadcza, że nie będzie publikować treści o charakterze bezprawnym i tym samym akceptuje regulamin. Komentarze internautów nie muszą być zgodne z poglądami redakcji.
Podpis:

Komentarze (1)

RETER11.02.2018 o 10:39

nie raz juz korzystałem z tego numeru i wielki szacun dla tych co siedza po tej drugiej stronie słuchawki.Trzeba miec duzy spokoj i opanowanie gdzie rozmawia sie z takim jak ja [ wystraszonym, płaczacym,sparalizowanych strachem, nie mogacym logicznie odpowiadac na pytania] ale tylko dzieki nim wydobyli ze mnie wszystkie potrzebne informacje i udało sie uratowac moja babcie...

Zgłoś
reklama
Ostatnio dodane
Historia muzyką malowana
dzisiaj o 00:16/ Kultura
Wynik WOŚP w Twardogórze
wczoraj/ Aktualności
Żałoba i apel burmistrza
wczoraj/ Aktualności
Tu jest wyjątkowo niebezpiecznie!
wczoraj/ Aktualności
Termin gali przełożony
wczoraj/ Kultura
Zobacz więcej
reklama
Obserwuj nas
reklama
Wersja strony: stacjonarna / mobilna
PW Media © 2009-2019. @:
Nawigacja: Kontakt z redakcją i reklama / Regulamin / Polityka prywatności
MojaOlesnica.pl w mediach społecznościowych: Facebook / Instagram / YouTube