reklama
reklamareklama
Oleśnica - MojaOlesnica.pl. Aktualności z Oleśnicy i okolic.
Dziś jest niedziela, 24 czerwca. Imieniny Jana, Danuty, Janiny.
reklama
reklama
reklama

Pomnik wyklętych przez IV RP

Dodano: 2018-03-11 06:47:03 | Komentarzy: 292 | Kategoria: Aktualności
Pasjonat lokalnej historii Marek Nienałtowski zabrał głos w sprawie Pomnika Wdzięczności w Oleśnicy, który ma zostać rozebrany. - Oleśnicki pomnik żołnierzy wyklętych przez IV RP - komentuje.


Publikujemy wpis Marka Nienatłowskiego w sprawie Pomnika Wdzięczności w Oleśnicy

reklama

* * *

Oleśnicki pomnik żołnierzy wyklętych przez IV RP.
Pomniki niemieckie konserwować, polskiego żołnierza usunąć


W latach 1945-1948 prowadzona była na Dolnym Śląsku akcja polonizacji. W jej ramach zniszczono wiele pomników, płyt nagrobnych na cmentarzach, płyt nagrobnych i witraży w kościołach, a nawet zdrapywano napisy na zastawach stołowych (sól, pieprz) czy na kranach (zimna, ciepła). W odróżnieniu od wielu innych miast, w Oleśnicy udało się uratować 2 pomniki pruskie poświęcone zwycięstwom garnizonu oleśnickiego w wojnie z Austrią (1866) i Francją (1870-71) oraz pomnik poświęcony Złotym Godom pary książęcej (książę był generałem armii pruskiej). Z nich usunięto tylko napisy i symbolikę. Takie działanie były możliwe dzięki uczestnictwu w składzie ówczesnych władz silnej grupy nauczycieli, widzącej bezsens niszczenia pomników związanych z historią miasta i nie antypolskich.

Oleśnica zostala zdobyta w 1945 r. kosztem dużych strat czerwonoarmistów. W latach 1945-1952 r. w Oleśnicy istnialy trzy cmentarze wojenne, na których zostało pochowanych ok. 1600 czerwonoarmistów i czerwonoarmistek. Na cmentarzu Nr 1 – obecnie dalej istniejącym pochowano 780, Na cmentarzu Nr 2 – 579, na cmentarzu Nr 3 – 281 czerwonoarmistów. Cmentarze nr 2 i 3 przeniesiono w 1952 r. do Olawy.

W Oleśnicy i w powiecie stacjonowaly na przełomie marca-kwietnia 1945 r. dywizje i pułki II Armii Wojska Polskiego, które potem w walkach straciły ok. 20% swojego stanu. Po zakończeniu wojny wielu żołnierzy II Armii WP osiadło w Oleśnicy i powiecie. Chcieli oni mieć pomnik poświęcony ich walkom z armią hitlerowską.

Dlatego budowa w 1950 r. pomnika poświęconego „Wdzięczności mieszkańców Oleśnicy dla żołnierzy Armii Radzieckiej i Wojska Polskiego”, nie budziło szczególnie wrogich nastrojów. Nie było w tej nazwie nic o komuniźmie, a tylko wskazywała ona fakt historyczny – udział tych żołnierzy w wygnaniu wojsk niemieckich z Oleśnicy, co umożliwiło powrót miasta w granice Polski.

W 2000 r. ówczesny burmistrz Oleśnicy podjął samodzielnie pierwszą próbę usunięcia (zniszczenia) pomnika Wdzięczności … Byla ona nieudana, gdyż po moim liście do MSZ dostałem następującą odpowiedź – cytuję:

„W świetle art. 17 Traktatu miedzy Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską (dalszy tekst jest w opisie pomnika) (...) Pomnik braterstwa broni polsko - radzieckiej (to jest nieprawdziwa nazwa – uwaga autora tego tekstu ) w Oleśnicy został umieszczony w wykazie na wniosek strony rosyjskiej. Wykaz ten jest dokumentem technicznym (roboczym) stwierdzającym istnienie danych obiektów upamiętniających znajdujacych się w sferze zainteresowania strony rosyjskiej. Wspomniany wykaz nie jest umieszczony w Internecie”

Na tej podstawie ówczesny burmistrz Oleśnicy nie mógł usunąć pomnika.

Po tym jak się okazało, że to rząd IV RP chce niszczyć pomniki historyczne, napisałem ponownie do MSZ i w odpowiedzi dowiedziałem się, że „W archiwum traktatowym MSZ brak jest jednak wykazów pomników” – czy usunięto go z traktatu? Dziwi mnie, że Polska jednostronnie odeszła od ustaleń art. 17 traktatu między Rzecząpospolitą Polską, a Federacją Rosyjską.

9 stycznia 2018 r. Wojewoda Dolnośląski wysłał pismo do wszystkich burmistrzów. Cytuję fragment „Zgodnie ze stanem prawnym, obowiązującym od 7 stycznia 2018 r. właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości, na której znajduje się pomnik upamiętniający osoby, organizacje, wydarzenia lub daty symbolizujące komunizm lub inny ustrój totalitarny lub propagujący taki ustrój w inny sposób zobowiązany jest do usunięcia tego pomnika w terminie do dnia 31 marca 2018 r." Czyli rząd nakazuje mieszkańcom Oleśnicy, w co mają wierzyć, co myśleć. Czyli pojawia się dawna książęca (królewska) zasada Czyja władza tego religia (wiara, poglądy). Jest to działanie pozademokratyczne.

Na tym pomniku nie widać żadnych śladów upamiętnienia czegokolwiek z symboliki komunizmu, a więcej tej symboliki ma butelka piwa Heineken i władze IV RP nie każą producentowi usuwać z butelek czerwonej gwiazdy (ale mogą zażądać, a nawet ukarać za propagowanie komunizmu!!!). Ustrój Prus był też zbliżony do totalitarnego i działania Prus były antypolskie, pomimo tego rządowi IV RP pomniki pruskie na ziemiach zachodnich nie przeszkadzają.

Obecnie mamy wyrzucić żołnierza polskiego z pomnika, a konserwować pomniki chwały pruskich żołnierzy. Czy to jest normalne? 0 tym, jakie pomniki utrzymywać powinna decydować Rada Miasta i mieszkańcy, a nie władze krajowe, starające się niszczyć samorządność miejską odzyskaną w 1990 r.

Ostatnio w sprawę pomnika wlączył się Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Oleśnicy, nakazując pomnik rozebrać do końca 2018 r. (i w prasie wyrazil zadowolenie z tego faktu), gdyż zagraża bezpieczeństwu przechodniów. Uzasadnił to niechęcią władz miasta do wykonania jego remontu. Władze miasta słusznie odmówiły remontu skoro dostały polecenie jego usunięcia do końca tego miesiąca. W innym przypadku (gdyby wojewoda cofnął swoje polecenie), mogliby rozpatrzeć wykonanie remontu, analogicznie jak to bylo w 2002 r.

Kończąc, każdy kto ma pojęcie o wojsku i walkach w trakcie II WŚ wie, że żołnierzom frontowym przedstawionym na pomniku towarzyszyły krew, pot, łzy, wszy, brak snu, jedzenia, ciepłej i suchej odzieży, tytoniu itd. Żołnierze mieli w d…. niesienie komunizmu gdziekolwiek. Chcieli jak najszybciej skończyć służbę i wrócić do rodziny.

Pomnik ten jest tylko symbolem szacunku do żołnierskiego trudu i ich udziału w przyłączeniu Oleśnicy do państwa polskiego. Wszak także dzięki nim żyjemy w naszym pięknym mieście i o tym musimy pamiętać. Jest to fakt historyczny i takie znaczenie ma ten pomnik.

Marek Nienałtowski
Oleśnica 07.03.2018 r.

* * *

Zobacz też: Historia pomnika - strona M. Nienałtowskiego

rd, źródło: olesnica.org
reklama
Podziel się tym artykułem na Facebooku
reklama
reklama
reklama
reklama

Skomentuj

Osoba komentująca oświadcza, że nie będzie publikować treści o charakterze bezprawnym i tym samym akceptuje regulamin. Komentarze internautów nie muszą być zgodne z poglądami redakcji.
Podpis:

Komentarze (292)

niech sobie ten cały pasjonat, do domu, pomnik czerwonej swołoczy zabierze

Podpis: kot
Dodano: 2018-03-11 08:35:39 | Zgłoś naruszenie

Przecież KACZOR i Piotrowicz to zwykłe ko.muchy. " nie będzie nikt nam mówił że białe jest białe..."

Podpis: Psikuta
Dodano: 2018-03-11 08:33:08 | Zgłoś naruszenie

Jestem dumny z POLSKIEGO ŻOŁNIERZA NA TYM POMNIKU. Mam 38 lat , komuny nie pamietam. Przez ponad 60 lat nikt mu noza nie złamał. Pis i jego wyznawcy upierdo.lą mu głowę po dwóch latach rządów. To będzie ich KONIEC w Oleśnicy. Pisiory z którymi jeżdżę do pracy mają podobne zdanie co ja na temat pomnika. Więc pisiory powoli zaczynają myśleć

Podpis: Psikuta
Dodano: 2018-03-11 08:28:43 | Zgłoś naruszenie

Słowa uznania dla p. Marka /że się tak spoufalę/. Popieram. Trzeba coś zrobić by jeszcze uratować ten pomnik. Ale co, co robić ?

Podpis: z Ratajów
Dodano: 2018-03-11 08:24:09 | Zgłoś naruszenie

Chyba data na końcu nie taka?

Podpis: Artur
Dodano: 2018-03-11 08:23:17 | Zgłoś naruszenie

Jan Bronsiowi się nie udało ? Panie Marku jak pan mógł zatrzymać jrgo wolę. Dlatego tak pana nie lubi ?

Podpis: chichot historii
Dodano: 2018-03-11 08:15:56 | Zgłoś naruszenie

brawo Panie Marku w naszym mieście brakuje takich pasjonatów jak Pan, a ci rządni władzy oszołmi, znają historię z barwnego opisu a nie z życia.Jestem za pozostawieniem symbolu oleśnickiego.

Podpis: wyborca
Dodano: 2018-03-11 08:13:02 | Zgłoś naruszenie

Zgadzam się z panem Nienałtowskim.

Podpis: mieszkaniec
Dodano: 2018-03-11 08:12:03 | Zgłoś naruszenie

Proponuje aby zostawić cokół i zamiast żołnierza polskiego i radzieckiego postawić tam Lecha z miejscem dla Jarosławaw miejmy nadzieje niedalekiej przyszłości bo to są jedyni godni bohaterowie aby tam stać

Podpis: O
Dodano: 2018-03-11 08:11:23 | Zgłoś naruszenie

I co wy na to "mad i rysiu" adwokaci i patryjoci pisowscy za dyche nie wstyd wam ze taki wielki autorytet jak pan Nienaltowski musial wam nalac oleju "przyzwoitosci" do tych pustych lbow zebyscie zrozumieli ze historie sie kultywuje nie burzy! Panie Marku jestes pan wielki. Pan powinien byc Burmistrzem naszego grodu!

Podpis: maryjan
Dodano: 2018-03-11 08:01:42 | Zgłoś naruszenie

O przyłączeniu Oleśnicy do Polski zadecydował Stalin w Jałcie, a nie żołnierze, dowodzeni przez Świerczewskiego wystawieni na pewną śmierć. omal całkowicie nie rozbici przez Niemców. Strudzonym żołnierzom towarzyszyły gwałty, i to obojętnie czy były to niemki czy polki, rabunek, pożoga...

Podpis: joseph
Dodano: 2018-03-11 07:59:47 | Zgłoś naruszenie

Wszystko trzeba zniszczyć żeby nie przypominało historii,Historia zaczyna się od rządów Kaczyńskich.Zrównajmy wszystko z ziemią i postawmy tylko pomniki tylko nawiedzonym z PIS

Podpis: Bo
Dodano: 2018-03-11 07:56:43 | Zgłoś naruszenie

Zaorać !!! tylko jedna szkoda - że tak późno

Podpis: Sowa
Dodano: 2018-03-11 07:52:02 | Zgłoś naruszenie

Brawo Panie Marku!!!

Podpis: Pareto
Dodano: 2018-03-11 07:50:57 | Zgłoś naruszenie

Zburzyć kościół na górze Śleży i odbudować światynię Światowida!

Podpis: Covalsky
Dodano: 2018-03-11 07:48:21 | Zgłoś naruszenie

Adam, to raczej Jan Bronś nie lubi pana Marka, bo tem wytykał mu na bieżaco wszytkie błędy i zaniedbania w kwestii historii miasta np. herbu . No i jeszcze , jak czytamy, pan Marek pokrzyżował mu wyburzenie pomnika . Także co się dziwisz

Podpis: gdzie było SLD
Dodano: 2018-03-11 07:30:05 | Zgłoś naruszenie

Kaleciński pewnie by z chęcią postawił obelisk ze swoją podobizną.Ale centralna władza nie pozwala.Pozwala za to niszczyć!W imię wyimaginowanych obsesji.

Podpis: ups
Dodano: 2018-03-11 07:23:13 | Zgłoś naruszenie

I proszę bardzo Panie Marku a tak Pan nie lubi poprzedniego burmistrza naszego miasta. A z Tym takie fajne układy i co ? Dobrze że tylko do jesieni będą już mieszkańcy Oleśnicy przekonali się co oni sobą reprezentują. Nic im nie wyszło nawet ten remont dawnego medyka czkawką się odbije . Przedszkole i dzienny punkt opieki dla seniorów z widokiem na zakład pogrzebowy z jednej strony a ż drugiej na rozpadajacy się budynek prosektorium . Już teraz nie ma gdzie zaparkować w okolicy szpitala powiatowego .

Podpis: Adam
Dodano: 2018-03-11 07:20:59 | Zgłoś naruszenie

Brawo panie Marku, Jak nie można zmienić faktu - z którymi się nie dyskutuje to zmienia się historię, czyli interpretuje się fakty jak władzy pasuje. Mamy coraz częściej z próbą manipulowana faktami jak władzy i włażącym w d... przydu...... pasuje.

Podpis: Jan
Dodano: 2018-03-11 07:15:28 | Zgłoś naruszenie

Cyt. " ówczesny burmistrz (Jan Bronś ) podjał samodzielnie pierwszą próbę usunięcia pomnika ... " Piekny zdanie. SAModzielnie. Tak on wszystko SAM robił . Teraz olesnicka Zosia samosia się musi denerwować , że to nie on SAM, a Wojewoda dał nakaz rozbiórki :).

Podpis: gdzie było SLD
Dodano: 2018-03-11 07:15:28 | Zgłoś naruszenie

PW Media © 2009-2018
@:
Nawigacja
- Kontakt z redakcją
- Reklama na portalu MojaOlesnica.pl
- Regulamin
- Polityka prywatności
MojaOlesnica.pl w mediach
społecznościowych
Facebook Instagram YouTube Twitter